SAPS L’IMPACTE QUE GENEREN LES TEVES COMPRES ONLINE EN EL MEDI AMBIENT?

Las compras online

 

El nombre de persones que realitzen compres online ha crescut en els últims anys, a mesura que l’accés a Internet ha arribat a tots els racons del món. En 2018 es calcula que va haver-hi uns 1.800 milions de consumidors online. Aquesta xifra s’ha disparat amb la pandèmia i les restriccions a la mobilitat.

Segons les dades de Statista, el portal d’estadística online, es preveu que els ingressos en el mercat del comerç electrònic aconsegueixin una taxa anual de creixement del 8,2%, amb un volum de mercat de 2.922.095 milions d’euros per a 2024. A més, indica que en 2024 les compres digitals seran el 60,3% (ara són el 46,6%).

Els hàbits de consum han canviat ràpidament i encara que les xifres són molt positives per al ecommerce, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix sobre les conseqüències que té aquesta nova manera de comprar per al medi ambient, a causa dels problemes de sostenibilitat que suposen.

Segons l’informe de Greenpeace, les compres online poden generar una menor petjada de carboni que les compres tradicionals en botiga a causa d’una logística més eficient. No obstant això, el tipus de vehicle que s’utilitza en el transport, les males pràctiques i una altra sèrie de consideracions, complica l’impacte ambiental pel comerç electrònic.

L’IMPACTE DE LES COMPRES ONLINE

Comprar quan vulguis i des de qualsevol lloc, té les seves conseqüències. A continuació, exposem algunes d’elles.

1. Emissions contaminants

Els productes que adquirim en les compres online necessiten ser transportats fins a arribar al nostre domicili. L’avió, el vaixell i/o la furgoneta, fins a tenir-lo a les nostres mans. Tots ells produeixen emissions de CO2 i altres contaminants, com el NOx o les partícules fines.

2. Els enviaments immediats

Algunes empreses tenen l’opció d’enviament immediat, fins i tot per a repartir en el mateix dia. En aquests casos preval la rapidesa i complir amb el termini de lliurament, per això moltes vegades el repartiment es fa amb el vehicle sense arribar a estar amb la càrrega completa. Acaben circulant més vehicles sense estar optimitzada la càrrega, deixant una enorme petjada de carboni. De fet, el lliurament ràpid requereix tres vegades més energia que el lliurament tradicional.

3. Excés de residus

Els envasos de cartó, els plàstics, els papers que emboliquen el producte de les compres online i altres materials que s’utilitzen, com l’embalatge, acaben sent residus. Segons un informe publicat per Greenpeace Xina, Break Free from Plastic i la Federació de Medi Ambient Xina, en 2019 els materials d’embalatge van aconseguir els 9,4 milions de tones. A més, s’afegeix que moltes vegades aquests mateixos materials no s’aprofiten per a les devolucions, es compra de nou, generant més residus.

4. Packaging

A més de l’embalatge, algunes empreses solen introduir en les compres en línia, elements decoratius o cridaners per a representar a la seva marca i que resulti més atractiu per al consumidor o consumidora. Les marques també utilitzen aquesta estratègia per si és compartit per xarxes socials. Tots aquests materials afegeixen altres materials a la comanda que acaben generant més escombraries.

5. Les devolucions

Una facilitat que ens proporcionen les empreses amb les compres online són les devolucions gratuïtes que, encara que no suposi cap cost per a la persona que consumeix, no és gratis per al medi ambient. Implica un altre viatge en vehicle per a recollir i/o portar la comanda de tornada al magatzem, a més de produir més residu (en el cas de no aprofitar el mateix amb el qual l’has rebut).

COMPRES ONLINE MÉS RESPONSABLES

Per part de les empreses

Millores en les polítiques d’embalatge i enviament:
    • Grandàries més ajustades, adaptats al contingut.
    • Que no continguin materials innecessaris.
    • Que contingui farciment sol quan sigui necessari, com en els productes fràgils.
    • Que tots els materials siguin fàcilment reciclables.
Repartiments més optimitzats:
    • Agrupar les comandes per destins.
    • Vehicles amb la càrrega completa i no a mig fer.
    • Habilitar punts de recollida.
    • Lliuraments en mitjans sostenibles sempre que sigui possible.

Per part dels consumidors i les consumidores

    • Evitar les compres online compulsives.
    • Si es pot, prioritzar la compra local.
    • Responsabilitzar-se que la comanda el reculli algú i no sigui un lliurament fallit que impliqui un altre viatge més.
    • Deixar els lliuraments urgents solament per a quan de veritat ho siguin.
    • Evitar les devolucions sempre que sigui possible. 
    • Reutilitza l’embalatge original per a la devolució.