8 CONSELLS PER SER BONS CIUTADANS DIGITALS

Ser buenos ciudadanos digitales

 

Has pensat alguna vegada què és el que fas quan estàs en Internet? Alguns dels usos que efectuem és el de buscar informació, expressar la nostra opinió, comunicar-nos amb altres persones, aprendre, realitzar tràmits, treballar en línia, comprar i vendre productes i serveis, buscar i oferir ocupació, jugar, entretenir-se, culturitzar-se, etc. T’havies fixat que en el mitjà digital fas pràcticament les mateixes accions que en el món físic? Per això és important ser conscients que som ciutadans digitals quan utilitzem Internet i que les nostres accions tenen una repercussió en altres persones i en els llocs per on passem, encara que sigui de manera virtual.

Tenir un comportament adequat en navegar en Internet pot fer que la teva experiència i la d’altres persones sigui més agradable, tranquil·la i segura. Ser bons ciutadans digitals implica ser conscients que darrere de cada pantalla hi ha una altra persona que tenen els mateixos drets que tu i que volen ser tractades amb consideració.

A més de comportar-se amb responsabilitat social, respecte i intel·ligència, els ciutadans digitals manegen la tecnologia amb sensatesa, saben utilitzar dispositius que operen diversos programes i aplicacions que, sense ser especialistes, són capaces d’establir una comunicació fluida en entorns digitals.

Per tant, els ciutadans digitals, a més de tenir un comportament cívic, han de tenir en compte l’aprenentatge de noves formes d’operació dels sistemes digitals i estar en constant actualització. A la mateixa vegada, atenent, prevenint, combatent i evitant problemes en la ciberseguretat.

COM SER BONS CIUTADANS DIGITALS

  1. Quan estiguis en espais de diàleg, ja sigui fòrums, seccions de comentaris o xarxes socials, tingues en compte que estàs interactuant amb persones reals. Per tant, parla’ls com ho faries si les tinguessis davant.
  2. Escolta les opinions dels altres i opina lliurement sense faltar al respecte i exposant la teva opinió de manera clara, per a així fer arribar el teu missatge a la persona o persones a les quals et dirigeixes.
  3. En Internet hi ha persones que es coneixen comunament com “trols” i són molt comunes. Gaudeixen del mal ambient i de les discussions. Si et trobes amb un, el millor és no interactuar amb ell perquè sigui com sigui el teu comentari, li farà continuar amb el seu comportament.
  4. Respecta la teva privacitat i la de les altres persones. A més, el material que trobes en la xarxa no és de la teva propietat, per tant, demana permís si utilitzaràs algun contingut d’una altra persona per al teu propi benefici.
  5. No comparteixis notícies falses o informació que no hagis confirmat que tan reals són. Internet té molt poder de difusió i, si el que comparteixes no és cert, estaràs desinformant a altres persones.
  6. També existeix la necessitat que els ciutadans digitals siguin cívics. Denúncia tots aquells actes de discriminació, sigui com sigui el tipus. Tot ésser humà, des del seu naixement, ha de ser reconegut com a igual i això és així també en el pla digital.
  7. Abans de publicar, pensa molt bé què és el que distribueixes. Tingues en compte que en compartir estàs perdent el control de difusió i que l’empremta digital, que és tots aquells rastres que deixem quan utilitzem Internet, existeix. No publiquis res que et pugui afectar o que pugui afectar altres persones en el futur.
  8. Pensa abans de publicar dades sensibles com el teu número de telèfon, la teva adreça postal o la teva identificació i mai comparteixis dades delicades d’uns altres. Hi ha persones que podrien aprofitar-se d’aquesta informació, podent perjudicar seriosament.