APRÈN A ESCOLTAR A TRAVÉS DE L’EMPATIA

empatía

L’empatia és una qualitat que avui dia no tothom té. No obstant això, tots hauríem d’aprendre a escoltar a través de l’empatia perquè ens ensenya moltes coses. Deixem de costat els nostres sentiments per posar-nos en la pell de l’altra persona, ens ensenya a estimar, a conèixer les necessitats dels altres i omple un buit en el nostre interior.

Moltes vegades, quan una persona li explica un problema a una altra, aquesta última sent que l’altra no l’escolta com cal o que no li fa cap comentari sobre aquest tema, per passar ràpidament a parlar de les seves preocupacions. Això és no tenir empatia.

Adoptar aquesta actitud és tòxica per les relacions interpersonals, perquè aïlla a aquells que l’adopten, dels altres.

Si busquem el causant d’aquesta actitud, la trobem dins de cada persona. Per tant, si es vol canviar o millorar la manera de relacionar-se amb les persones, cal modificar l’actitud de cada persona.

El problema generalitzat és que cada persona està sumida en un buit intern i és incapaç de connectar o sentir empatia per les altres persones. Els problemes i inquietuds enceguen a la gent i impedeixen veure les emocions i les necessitats dels quals els envolten. També els impedeixen escoltar i empatitzar amb ells.

La raó per la qual aquestes persones són incapaces de sentir empatia és perquè de petites no van rebre l’atenció necessària, no els van escoltar quan tenien alguna cosa a dir o no van tenir suport suficient.

A causa d’aquesta falta d’atenció i de la falta de tractament, han arrossegat el problema fins a l’edat adulta. Per aquest motiu, ara són incapaços de sentir empatia o de parar atenció quan algú els parla. Ara continuen necessitant ser el centre d’atenció, però són incapaços d’atendre les necessitats dels altres o de detectar-les. En altres paraules, veuen les seves necessitats, però no les dels altres, no senten empatia.

Mentre no curin les seves ferides emocionals, seran incapaços d’empatitzar i aprendre a comunicar-se amb els altres. Primer han d’aprendre a estimar-se a si mateixos, d’aquesta manera es podran obrir als altres.

Els beneficis de l’empatia:

Es connecta amb les persones, ajuda a veure més possibilitats quan es presenta un problema, a trobar noves idees que, d’una altra forma, una sola persona no seria capaç de veure.

Escoltar ajuda a empatitzar amb els altres, enforteix els llaços amb la família i amics i ajuda al fet que la gent se senti integrada en la societat.

No pensar en un mateix i pensar en el bé dels altres afavoreix la cooperació, la qual cosa ajuda a obtenir millors resultats.

El primer pas per aprendre com empatitzar és aprendre a escoltar. Per poder fer-ho, a continuació hem preparat una petita guia amb els passos a seguir:

  • El primer que cal fer és escoltar el cos, el llenguatge no verbal és més important que el verbal. Els gestos i la manera de reaccionar de les persones diuen més que les paraules. Quan dues persones parlen, una pot saber si l’altra l’escolta per la forma en la qual mou el seu cos.
  • Cal mirar més als ulls: a través de la mirada també es transmeten molts missatges. Amb la mirada se centra l’atenció, converteix la comunicació en una cosa més autèntica.
  • Cal evitar qualsevol distracció: quan dues persones parlen, una d’elles no pot estar distreta, cal empatitzar amb l’altra persona i intentar comprendre el que està dient. Si l’altra persona veu que el seu interlocutor està distret, la comunicació es veurà afectada. Per això, és millor no mirar el mòbil i evitar estar pendent de qualsevol objecte que cridi l’atenció.
  • Assentir per demostrar que es para atenció. Quan es manté una conversa, és aconsellable fer algun gest amb el cos per fer veure a l’altra persona que es para atenció, sense haver de tallar la seva narració. Així l’altra persona sentirà que es pot obrir, que s’ha l’escolta i estarà més a gust.
  • Cal respectar el ritme de la persona que està parlant, no s’ha de tallar, com hem dit abans, la seva narració, per fer comentaris i molt menys si no tenen a veure amb la història que està explicant. És millor esperar que acabi i després intervenir o comentar algun aspecte del qual acaba de comptar.